17 juli 2014

Ornitologisemester

Sädesärla, koltrast, trädkrypare, tofsvipa och grönsiska.

Där har du fågelarterna vi har lyckats identifiera kring stugan hittills under semestern. Ja, förutom skata, fiskmås och talgoxe, förstås.

Dessutom dyker en slags rovfågel upp lite här och där i skyn, men det är i princip omöjligt att se vad det är för sort när den bara flyger förbi där uppe.

Det är otroligt intressant att upptäcka nya arter och lista ut vilka de är! Till det har vi god hjälp av boken jag gav min man i födelsedagspresent: Fågelguiden. Rekommenderas! Jag är osäker på hur det hela gick till, men plötsligt letar jag vingförsedda fjäderfän överallt. Förutom att årets semester fylls av en himla massa barfotapromenad i gräset, filosoferande på utedasset, joggingturer, bad i sjö, rensande av jordgubbsland och plöjande av hela West Wing-boxen (som vi fått låna av konnässören Sara), så kommer den att gå till historien som "den fågelfyllda".

Hoppas verkligen på att hitta fler arter att lägga till i listan innan jag återvänder till civilisationen. Kvidevitt!



Minnesanteckning till mig själv: glöm nu inte att packa ner kikaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.