23 juli 2014

Ornitologisemester - del 2

Bofink, svartvit flugsnappare, rosenfink, grå flugsnappare, spillkråka och större hackspett kan nu läggas till listan av inspanade fåglar. Och jag lär mig saker hela tiden. Till exempel att tornseglaren inte alls är släkt med svalorna, även om den brukar kallas tornsvala i folkmun. (Det var också det namnet jag sökte efter i boken ...)

De är som mest högljudda på morgnarna, våra flygande vänner. Strax innan jag vaknar ordentligt hörs alltid en röra av alla möjliga kvitter, krax och kvack. Men de ovanliga lätena - och fåglarna - försvinner innan jag hunnit masa mig ur sängen. Däremot hinner vi studera fågelbeteendet bland de vanligare en god stund från förstukvisten (ja, jag fick med mig kikaren till stugan). När så kvällen och skymningen kommer är det i princip helt tyst. Häftigt, deras cykel är så konsekvent. Nästan som en åldrande människa; uppe tidigt, i säng tidigt.

Har dock inte sett någon tornseglare i verkligheten. Än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.