19 januari 2014

Virkad kulpåse veckans alster

I den här ordningen var det tänkt: en stund i skogen, klippa mig (jag kör med trimmer), hämta kvarglömda accessoarer på fik, virka, kolla bandymatch, städa, virka, gå på pub-quiz, virka, blogga. Nåja. Jag hann hälsa på i skogen och klippa mig innan bandymatchen. Innan och efter pub-quizen hann jag virka. Städning och hämtning rationaliserades bort. Trots mina tvivel, klarade jag veckans dos.

Veckans alster är kulpåsarna. En helt färdig och två påbörjade. De är en dryg decimeter höga och knappa decimetern breda. Tyvärr virkar jag lite på känn, så jag har inte utarbetat något mönster än.


Man kan väl säga att principen är ungefär så här:
  • Lägg upp 4 lm, fäst med smygmaska i första maskan så du får en rundel.
  • Virka 2 fm i varje maska första varvet och likadant varv 2.
  • Virka varannan 2 fm/1fm i varje maska varv 3.
  • Sen börjar det bli lite vagare ... Öka lite glesare några varv, beroende på hur bred bas du vill ha på påsen, alltså hur rymlig du vill att den ska bli.
  • När du vill börja få en kant på påsen, dvs en böj uppåt, börja virka fasta maskor rakt av i några varv (utan att öka). Då kommer rundeln så småningom att bilda en mjukt uppåtvikt kant. Efter några varv (beroende på hur hög du vill att påsen ska vara) minskar du 1-2 maskor per varv. Virka även emellanåt gärna något varv utan att minska. 
Bandet/dragskon drar du igenom stolpvarvet, varannan under varannan över.
  • När du nått den höjd du vill, virka ett varv med stolpar. Avsluta stolpvarvet med en smygmaska i första stolpen för att jämna ut höjden på varvet. 
  • Om du vill, virka smygmaskor eller fasta maskor som avslutning på påsen. 
  • Trä in ett band/snöre/garn i hålen (varannan över, varannan under) som bildats av stolpvarvet.  
  • Knyt ihop. Färdigt!
Ungefär så. Påsarna kan användas till allt möjligt. Jag har småpengar i en, ringar i en annan, armband i en tredje ... Kompisar jag virkat åt har gett dem till sina barn, som har kulor i dem. En behändig liten påse, helt enkelt!

För övrigt ser mina stunder i skogen ut så här den här veckan:
må - 2 min park
ti - 24 min skogsdunge
on - 10 min skog
to - 7 min park
fr - 10 min park
lö - 1 h 36 min skog/park
sö - 47 min skog/park
= 3 timmar och 16 minuter

Makalös utsikt från dagens stund i skogen. Himlen, den himlen ...

Efter gårdagens och dagens stund, måste jag säga att vintern, med sina snötyngda grenar och vita, lugnande täcke, är ofantligt vacker.

Andra veckan klarad.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.